Snabbjobb på Solvalla

Sådärja, nu var mitt livs första snabbjobb med egenägd häst avklarat!

Vi ställde klockan på 05:45 för att ha god tid på oss. Vi åt frukost och gjorde oss iordning för att åka, vi åkte 06:33, endast tre minuter efter min planering. Bra gjort! Sen åkte vi och hämtade hästtransporten som jag hade hyrt och sedan vidare till stallet. Eftersom vi skulle åka så tidigt hade inte Dina fått komma ut i hagen som vanligt på morgonen. Jag tog ut henne och började borsta, och man märkte direkt på henne att hon anade att det var något på gång. Jag var lite nervös inför lastningen eftersom jag aldrig lastat henne och inte visste hur hon skulle bete sig. I och för sig gick det jättebra när vi hämtade henne i Bro precis när jag köpte henne, men det var ju trots allt i augusti. Lastningen gick väldigt bra, hon stannade till en gång och tvekade lite, men sedan gick hon rätt in. Jätteskönt att det fungerade så bra! ♥

Vi kom iväg bättre än planerat och när vi väl kom fram hade jag gott om tid på mig för att göra iordning hästen med alla skydd och all utrustning som skulle på. Tanken var att Ellinor skulle köra 3-4 bakvarv och sedan låta henne pusta lite innan hon vände upp i rätvarv. Dock fick jag efter värmningen se att bandagen som jag hade under gamascherna hade glidit ner och satt runt hovarna på Dina. Pinsamt! Så jag fick ropa in henne och så blev det en tur in till stallet för att ta bort bandagen innan det riktiga snabbjobbet.

I jobbet skulle Ellinor köra 1.30 i 2140 meter och öka farten lite de sista 300 metrarna. Dock var Dina väldigt taggad så det gick väl inte så sakta som det skulle göra, men jag skulle tippa på att jobbet slutade på ca 1.27 - 1.28. Ellinor sa att hon kändes jättefin och grattulerade till att jag hittat en sån fin häst. Hon tror att jag kommer att få roligt med henne framöver, och jag hoppas verkligen att hon har rätt. Men jag vågar inte hoppas.. än!

Så nu går planerna vidare mot att köra ett provlopp om två veckor. Hoppas att Ellinor kan komma och köra då också, annars får jag fråga Kenneth i stallet kanske. Jag ska strax bege mig av till stallet för att se så att allt är bra med min pärla. Just nu ösregnar det dock här och blåser väldigt mycket, så det känns inte så lockande. Alldeles nyss var det blå himmel och sol, även om det blåste mycket då med. Man blir lite orolig för det här vädret faktiskt, även om jag tycker att det är skönt att det är flera plusgrader trots att det är vinter.

Sammanfattat kan jag säga att hela dagen igår var väldigt lyckad (förutom misstaget med bandagen) och rolig och jag längtar redan till provloppet om två veckor. Men jag vet inte om jag riktigt vågar göra det än. Det är ju trots allt hästar och trav vi pratar om :)

Jag ska försöka bättra mig nu och skriva oftare, jag lovar (nästan)!



Min lilla häst...

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Se där! Kul med en uppdatering. Och roligt att få läsa att det gick så bra. Tyvärr är det ju inte bara roliga saker att skriva om som amatörtränare. Det är ju lite "upp som en sol ner som en pannkaka" har jag märkt. Men när det väl går bra blir man ju så himla glad för det lilla.

2007-01-14 @ 12:53:36
URL: http://somi.sprayblog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0