Recept på kolarutor med dumlekola


Kom på att jag för längesedan lovade att jag skulle lägga ut receptet på kolarutorna med dumlekola som jag bakade till alla ♥ dag. Så här kommer det:

Ingredienser:

BOTTEN:
150 g smör
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
3 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakaopulver
ca 12 dumlekolor

TOPPING:
3 1/2 dl florsocker
60 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
2-3 msk crème fraiche
1-2 dl kokosflingor (om man vill, jag använde glasyrhjärtan)

UGN: 225 grader


Gör så här:

1. Smält smöret. Blanda i mjölken.
2. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten, samt mjölkblandningen. Fördela smeten i en långpanna, ca 30x40cm, klädd med bakplåtspapper.
3. Dela dumlekolorna på mitten och tryck ner dem i smeten, jämnt fördelade över hela plåten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 15 min. Låt den svalna.
4. Topping: Blanda florsocker och smör. Tillsätt vaniljsocker och crème fraiche och rör till en smidig massa. Bred ut krämen över kakan. Strö över kokos. Tryck lite försiktigt så att flingorna fastnar. Skär kakan i rutor.

Lycka till!

Jag tycker alltid att det brukar bli lite för lite topping när jag tex gör kärleksmums. Men i det här fallet så är toppingen så söt att man inte vill ha för mycket :)


Kommentarer
Postat av: Louise

Mums det måste jag pröva;)

2008-02-27 @ 12:19:01
Postat av: Mia

Louise: Gör det! Jag har faktiskt inte ätit en enda, blev lite för mycket smakprov av glasyren för min del under bakningen, så jag har inte varit så sugen :)

2008-02-27 @ 13:28:15
URL: http://kattenslilla.blogg.se
Postat av: Anna

Åh smarrigt, hade jag inte tröttat ut mig på all jäkla stök och bak i köket igår hade jag nog bakat dessa tills imorgon, men nu orkar jag fasen inte, får bli köpekaka istället ;-) Ska dock spara receptet lät smarrigt! Ha en mysig kväll! KRAM

2008-02-28 @ 19:49:12
URL: http://starwoman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0